maandag 3 september 2012

Boek: Kwark- en kaasgebak, Barbara Maher

Titel : Kwark- en kaasgebak
Schrijfster:Barbara Maher
Blz. 80
Prijs: €4,00
Taal: Nederlands





Ja, bij de 2e hands boeken vind je nog een wat. Zo heb ik dit boek uit 1987 van Barbara Maher gevonden. Er waren niet veel oude boeken over bakken maar deze vond ik nog wel leuk. Er staan genoeg recepten in wat ik wel een keer wil uitproberen zoals bijvoorbeeld Zomerse schuim-kwarktaart of borekias.

Iets wat mij is opgevallen is dat het eigenlijk best wel makkelijke recepten zijn met niet zo moeilijke ingrediënten. Dat is tegenwoordig ook wel anders. Dit is ook zeker wel een boek om mee te beginnen als je nog maar een beginnende bakker bent. Soms zijn er voorbeelden met plaatjes die nog niet eens zo heel moeilijk te volgen zijn.

De indeling van het boek het boek begint met de inleiding hier in staan tips en basisrecepten zoals taartbodems, korstdeeg, en gistdeeg maar ook vetlooscake beslag of flensjes. Hierna komt het hoofdstuk "Als nagerecht" hier vind je taarten die heerlijk als nagerecht te eten zijn  (maar ook gewoon om zo te eten hoor). Een paar voorbeelden zijn Sililiaanse kaastaart, Kwarktaart met vers fruit of Appelkwarksoufflé. Dit lijkt mij heerlijk, en probeer hier maar eens niet bij te kwijlen als je het ziet staan.

Hierna komt het hoofdstuk "Voor koffie- en theetijd" de namen zijn ook geen verrassing meer wat er gaat komen want dit is natuurlijk gebak voor bij de thee of koffie maar dat betekend niet dat het niet lekker is hoor. Hier vind je recepten zoals: Zeventiende-eeuwse kwarktaart. Of kwarkcake met appels. Ook heerlijk natuurlijk. Dan komt het hoofdstuk "Voor speciale gelegenheden", wat natuurlijk ook al heerlijk klinkt met recepten zoals, hemels gebak, koude kwarktaart of hazelnoot galette.

Hierna komt wat ik persoonlijk het leukste hoofstuk namelijk "Exotisch gebak" met heerlijke chocoladeflikken of Poolse Kwarktaart. Hier na kom het "Pikant gebak" en hier kun je onderandere terrine van verse groente en kwark vinden en kruidige kwarktaart wat ik persoonlijk best lekker lijkt.

Terwijl ik door dit boek blader komt de geur van oude boeken mijn kant op. Wat me ook opvalt is de eenvoud van de recepten. Per recept staat aangegeven hoe lang het duurt om het te maken en er staat ook bij bijna alle recepten een foto.

 
Dit is echt een aanrader vind ik. Je vind er hele leuke recepten in terug. Vragen kan je stellen bij de comments.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten