zondag 21 oktober 2012

Spelt, Wat is dat nou precies?

Waarom bak ik nou zo veel met spelt dat leg ik hier in uit dus lees snel verder!!

De laatste tijd maak ik veel producten met Spelt erin maar wat is dat nou precies en waarom is het nou zo goed voor je. Ik kan het halen bij de molen die bij ons een dorp verder op staat maar ik geloof nooit dat iedereen zo dicht bij een molen woont waar ze dat verwerken. Een paar plaasten waar je het kan kopen/bestellen: Deweegschaal.nl , Vitatheek.nl en je kan het natuurlijk ook even bij biologische winkels kijken of bij De Tuinen.

Waarom is spelt goed voor je?
Spelt is goed voor je, dat heb ik wel vaker gelezen maar waarom nou eigenlijk? Dit kom doordat spelt dood de oplosbaarheid in water snel en makkelijk kan worden opgenomen door het lichaam. Spelt bevat veel belangrijke voedingsstoffen, zoals viraminen en mineralen. Spelt heeft ook een hele andere smaak dan bijvoorbeeld tarwe. Persoonlijk vind ik dat spelt veel smakelijker en makelijker weg te eten is dan andere graan soorten.

Ook wordt bij tarwe veel voedingswaarde eruit gemalen en gezeefd. Dit is bij spelt niet het geval. Hier blijven veel voedingswaarde behoudt. Het meellichaam van spelt is ook niet voornamlijk van gluten zoals dat wel bij tarwe het geval is. Spelt bestaat uit een geniale mengeling van vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten, evenals een voor een graansoort hoog eiwitaandeel en rijkelijk ballaststoffen.
Doordat spelt erg rijk is aan aminozuren, die in het lichaam de productie van vrolijk makende hormonen opwekken.


Dit is maar een korte samenvattig van spelt. Er valt nog veel meer over te vinden maar ik vond dit wel een bijzonder standpunt in vergelijking met tarwe. Dit is dus de reden waarom ik veel met splet bak maar het betekend niet dat ik tegen andere graansoorten ben.

Vragen kan je stellen bij de comments

Groetjes.,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten